In verband met de AVG wetgeving is het van belang dat medewerkers alleen patiëntgegevens kunnen raadplegen van patiënten, waarmee zij een behandelrelatie hebben. Daarvoor is een bestaande optie aangepast en twee nieuwe toegevoegd in de gebruikersrechten voor medewerkers. Met de nieuwe opties kun je instellen of de medewerkers uit de gebruikersgroep wel toegevoegd moeten worden als betrokkenen en of de medewerkers ook patiëntgegevens van collega's kunnen openen, of alleen die van eigen patiënten.
|
De behandeling inzien en aanpassen kan wel als de medewerker daar de rechten toe heeft. Denk bijvoorbeeld aan adminstratief medewerkers, die een behandeling moeten omzetten naar een andere therapeut. Zij kunnen dan niet de verslaglegging bij een behandeling openen. |
Hierna zijn de opties "Behandelepisodes van collega's kunnen inzien", "Betrokkenen met behandelepisodetoegang toevoegen" en "Patiënten van collega's kunnen inzien" verduidelijkt.
De optie om geen toegang te geven tot de behandelepisodes van collega's bestond al in Intramed. Tijdens de conversie naar Intramed 9.5 wordt bij alle gebruikersgroepen de optie uitgevinkt. Dat betekent dat elke medewerker alléén toegang heeft tot behandelepisodes van patiënten waarmee hij een behandelrelatie heeft. Oftewel: alleen toegang als de medewerker geregistreerd is op tabblad "10. Betrokkenen" van de behandelepisode.
Gelukkig hoef je niet zelf alle betrokken medewerkers handmatig toe te voegen op dat tabblad. Tijdens de conversie worden namelijk bij alle behandelepisodes de behandelaars toegevoegd als betrokkenen in de behandelepisode. Bij niet afgeschermde behandelepisodes worden ook de "Behandelaar" uit de behandelserie(s) en "Behandeld door" uit de behandeling(en) toegevoegd als betrokkenen.
Ook na de conversie wordt je geholpen door Intramed. Als je een collega toegang wil geven tot een behandelepisode, kun je hem toevoegen op tabblad "10. Betrokkenen" van de behandelepisode. Maar medewerkers worden al automatisch als betrokkene toegevoegd, wanneer ze een behandelrelatie krijgen met een patiënt. Dat houdt in dat de medewerker:
Toegang tot behandelepisode ontzeggen
Alle medewerkers die op tabblad "10. Betrokkenen" staan, kunnen de verslaglegging van de patiënt dus inzien. Maar de hoofdbehandelaar (de "Behandelaar" uit de behandelepisode) heeft de mogelijkheid om betrokkenen op tabblad "10. Betrokkenen" toegang tot de behandelepisode te ontzeggen: dubbelklik daarvoor op de betrokkene op tabblad "10. Betrokkenen" van de behandelepisode en vink de optie "Behandelepisodetoegang" uit.
Samenvattend, een behandelepisode is voortaan te zien als:
|
Als je de behandelepisodes afschermt voor je collega's, kunnen hun behandelepisodes nog wel geëxporteerd worden. Als je dat wil voorkomen, zet je de rechten voor het exporteren van behandelepisodes ook uit. |
Documenten
Als je geen toegang hebt tot de behandelepisode, is het voortaan ook niet meer mogelijk om de documenten bij die behandelepisode toe te voegen of in te zien. Als je toch zo'n document opent, wordt een foutmelding getoond.
Optie afschermen individuele behandelepisode vervallen
Voor het controleren of een medewerker toegang heeft tot een behandelepisode, wordt niet meer gekeken naar de behandelaar van de behandelepisode, maar naar tabblad "10. Betrokkenen" van de behandelepisode. Het afschermen van een individuele behandelepisode is daarom niet meer nodig. Het aanvinkveld "Afschermen" is dan ook verwijderd uit het formulier "Behandelepisode" in de verslaglegging.
Foutmeldingen
Als je toch een behandelepisode opende waarvoor je geen rechten had, kreeg je voorheen een foutmelding. Ook als je in een behandeling tabblad "2. Verslaglegging" opende, kreeg je een melding. Beide functionaliteiten zijn niet gewijzigd. Wel is de melding in de behandeling verduidelijkt:
Direct openen behandelepisode na toevoegen
Als je voorheen via tabblad "4. Behandelepisodes" van de patiëntgegevens een behandelepsiode voor een andere medewerker toevoegde, werd deze behandelepisode gelijk geopend. Ook dit is nu veranderd. Voortaan wordt de behandelepisode alleen geopend, als de aangemelde medewerker ook toegang heeft tot de nieuwe behandelepisode. En hij heeft toegang als:
Het automatisch toevoegen van betrokkenen met behandelepisode toegang bij het bewaren van behandelingen, behandelseries en behandelepisodes is niet altijd wenselijk. Je kunt daarom meer controle uitoefenen op het toekennen van behandelepisode toegang met deze nieuwe optie.
Als de optie "Patiënten van collega's kunnen inzien" niet is aangevinkt, kun je dus alleen de gegevens inzien van patiënten waarmee je een behandelrelatie hebt. Dat houdt in dat je op tabblad "10. Betrokkenen" staat van de patiëntgegevens of van de behandelepisode. Als je een collega toegang wil geven tot een patiënt of behandelepisode, kun je hem toevoegen op dat tabblad.
Maar medewerkers worden voortaan ook automatisch als betrokkene toegevoegd wanneer ze een behandelrelatie krijgen met een patiënt. Dat houdt in dat de medewerker: