Een belangrijk onderdeel voor de beveiliging van de patiëntgegevens, is het wachtwoord waarmee je in Intramed inlogt. Er zijn een aantal minimale eisen op het gebied van veilig wachtwoordgebruik:
De eerste 2 eisen zijn in Intramed geregeld. Voor de laatste 3 eisen wilden we geen regels opleggen. Daarentegen hebben we ervoor gezorgd dat je per administratie kunt instellen in welke mate je aan de veiligheidseisen wilt voldoen. Je kunt bijvoorbeeld instellen hoe sterk het wachtwoord minimaal moet zijn en hoeveel pogingen iemand heeft om zijn wachtwoord correct in te typen.
|
Als je gebruik wil maken van Intramed mobiel, is het verplicht om met een veilig wachtwoord te werken (een sterkte van 60% of hoger). |
In de systeemgegevens kun je aangeven hoe strikt de veiligheidseisen zijn voor het wachtwoord.
Veld |
Omschrijving |
---|---|
Wijzigen na (dagen): |
Typ hier het aantal dagen in, waarna elke medewerker zijn wachtwoord opnieuw moet instellen. Als je "0" invult, verloopt het wachtwoord nooit. |
Waarschuwen voor (dagen): |
Typ hier het aantal dagen in, vanaf wanneer je een melding wilt laten tonen dat binnenkort het wachtwoord gewijzigd moet worden. |
Uitschakelen na (dagen): |
Typ het aantal dagen in. Na dit aantal wordt een account met verlopen wachtwoord uitgeschakeld.
|
Aantal pogingen: |
Typ in hoe vaak een medewerker mag proberen zijn wachtwoord in te vullen. Als dit aantal bereikt is, wordt het account tijdelijk geblokkeerd en moet een nieuw wachtwoord ingevoerd worden. |
Blokkeertijd (UU:mm:ss): |
Typ in, hoe lang een account geblokkeerd moet blijven bij het overschrijden van het aantal pogingen. Als je 00:00:00 invult, blijft de account geblokkeerd en kan het account alleen ontgrendeld worden door de systeembeheerder. |
Minimum sterkte: |
Typ het percentage in, wat de minimale sterkte van het wachtwoord moet zijn binnen de praktijk. Medewerkers kunnen dan alleen een wachtwoord instellen die deze sterkte of hoger is. |
Wachtwoord geschiedenis: |
Typ in hoeveel wachtwoorden per medewerker onthouden moeten worden, om te voorkomen dat wachtwoorden hergebruikt worden. |
|
Je kunt ook gebruik maken van "Tweestapsauthenticatie gebruiken". Dat betekent dat je pas na 2 stappen bij de patiëntgegevens kunt. De 1e stap blijft je Intramed wachtwoord en de 2e stap is het invoeren van een beveiligingscode die je via een app genereert. Je leest daar hier meer over. |
Alle gebruikers van Intramed (medewerkers en patiënten) hebben een gebruikersaccount. Alle gebruikersaccounts zijn voor de praktijkhouder of systeembeheerder beschikbaar in de gelijknamige tabel. Hierin worden alle inloggegevens bewaard.
|
Als een medewerker zijn wachtwoord vergeten is, kun je via deze weg een nieuw, tijdelijk, wachtwoord aanmaken. |
|
Bij het ingeven van een tijdelijk wachtwoord wordt geen controle uitgevoerd op de sterkte van een wachtwoord. Ook wordt het tijdelijke wachtwoord niet toegevoegd aan de geschiedenis. |
Veld |
Omschrijving |
---|---|
Gebruikersaccountnr: |
Dit is het nummer van het gebruikersaccount. Dit nummer wordt automatisch aangemaakt en kun je niet wijzigen. |
Gebruikersnaam: |
Dit is de gebruikersnaam waarmee de medewerker inlogt. Deze naam kun je wijzigen. |
Soort gebruiker: |
Hier zie je of het een medewerker of patiënt betreft. Dit kun je niet wijzigen. |
Naam: |
Hier wordt de naam van de medewerker getoond. |
Gebruikersgroepen: |
Dit is de gebruikersgroep. Klik op |
Status: |
Klik op
|
Veld |
Omschrijving |
---|---|
Gebruikersaccountnr: |
Dit is het nummer van het gebruikersaccount. Dit nummer wordt automatisch aangemaakt en kun je niet wijzigen. |
Gebruikersnaam: |
Dit is de gebruikersnaam waarmee de patiënt inlogt op het online patiëntenportaal. Deze naam kun je wijzigen. |
Soort gebruiker: |
Hier zie je of het een medewerker of patiënt betreft. Dit kun je niet wijzigen. |
Naam: |
Hier wordt de naam van de patiënt getoond. |
Status: |
Hier wordt de status van het account getoond. Je kunt alleen de status van "Actief" naar "Uitgeschakeld" wijzigen. Klik daarvoor op Andersom kan niet: Een patiëntaccount kan, zoals gebruikelijk, actief gemaakt worden op tabblad "3. Bijzonderheden" van de patiëntgegevens door middel van "Online wachtwoord genereren". Als de optie "Online toegang toegestaan" wordt uitgevinkt op hetzelfde tabblad, wordt de gebruikersaccount automatisch uitgeschakeld. |
Je kunt het wachtwoord ook wijzigen via de medewerkergegevens.
Bij het toevoegen van een nieuwe medewerker, is "Wachtwoord wijzigen" niet beschikbaar. In plaats daarvan zie je het veld "Wachtwoord:". Hierin typ je het tijdelijke wachtwoord van de nieuwe medewerker in.
|
Het veld "Wachtwoord:" mag leeg gelaten worden bij een nieuwe medewerker. |
Als de medewerker inlogt, krijgt hij de melding:
Als hij op "OK" klikt, kan hij het wachtwoord direct wijzigen:
Als een medewerker uit dienst genomen is, wordt het gebruikersaccount automatisch uitgeschakeld. Deze kan ook niet meer geactiveerd worden. Als de medewerker toch probeert in te loggen, krijgt hij een foutmelding: